2021-05-07

#FOLKBILDNINGFÖRMIG

Folkbildning ur en forskares och medborgares perspektiv

Dela
Hanna
Folkbildning ur en forskares och medborgares perspektiv

Jag vill bara säga några korta ord.  Allt som kan sägas om folkbildningens stora betydelse för demokratin är sannolikt sagt av andra.  För mig som forskare i ett rätt smalt ämne som samtidigt är viktigt också för många utanför forskarvärlden - jag jobbar med feministiska perspektiv, allmänna genusperspektiv, kvinnohistoria inom religion särskilt bBibeln och kristendomen - är det viktigt att arrangera folkbildande föreläsningar, hålla sådana föreläsningar, skriva populärvetenskap i de sammanhang där jag finns just därför att jag vet att det jag jobbar med faktiskt betyder något för många, deras identitet, deras tro och andra värderingar och övertygelser, och eftersom den kunskap jag har är rätt nischad och inte alltid når ut via t ex media. Till detta kommer att jag också är engagerad i samhällsfrågor som ligger utanför min sfär som forskare och att det är så viktigt 

att t ex kunna gå på föredrag coh seminarier på ABF och få kunskap, följa debatter och liknande om olika samhällsfrågor.

Hanna

2021-05-07

Ta bort berättelseRapportera

Du använder en gammal webbläsare

Du använder en äldre version av Internet Explorer som denna webbplats inte är anpassad för. Du behöver använda Chrome, Safari eller annan modern webbläsare.

Med knappen nedan kan du ladda ned och installera Google Chrome.
Ladda ned Chome
Feedback – lämna synpunkter på sajten
Har du feedback eller frågor?

Denna sajt är skapad av Sensus studieförbund i syfte att samla alla de folkbildningsberättelser vi vet finns i Sverige.

Har du tips, råd, feedback eller stött på problem med sajten? Hör gärna av dig till oss via formuläret!

Tack!

Vi uppskattar att du tog dig tid. Även om vi inte hinner återkoppla till alla som skriver så läser vi allt.

Ajdå, något gick fel. Prova igen!